fbpx

Strony podziękowania – 10 sposobów na wykorzystanie ich w biznesie [PODCAST #41]

SŁUCHAJ TEGO ODCINKA NA SWOJEJ ULUBIONEJ PLATFORMIE

Strony podziękowania to miejsca, które nasz użytkownik widzi po wykonaniu pewnej akcji (niekoniecznie już zakupowej). Mogą być bardzo dobrym źródłem sprzedaży i innych wartościowych akcji biznesowych.

Mam wrażenie, że wiele firm traktuje Thank You Page po macoszemu i w sposób czysto informacyjny. Często pojawia się na nich komunikat w stylu „dziękuję za wypełnienie formularza” bez przekierowania do kolejnej akcji. A szkoda, bo mają duży potencjał.

Są niezwykle cenne ze względu na to, że odwiedzają je wyłącznie użytkownicy, którzy właśnie podjęli akcję wobec Twojej marki. Jest to bardzo zaangażowana grupa odbiorców, która jest w fazie podejmowania decyzji. To oznacza naprawdę duże możliwości. 

Jak skutecznie wykorzystać strony podziękowania w biznesie? Przedstawię Ci 10 przykładów na generowanie sprzedaży za ich pomocą. Podpowiem Ci, co na nich umieścić, aby intensywniej pracowały na Twój biznes.

10 sposobów na generowanie większej sprzedaży za pomocą strony podziękowania

Sposób 1. Upsell

Mówiłem o nim sporo w 26 odcinku podcastu, więc tam odsyłam Cię po szczegółowe informacje.

Na stronie podziękowania możesz zaoferować upsell, czyli kolejne produkty lub usługi. Będzie to więc strona, która ma mieć wpływ na wzrost średniej wartości transakcji. Po prostu – pomóc Ci zarobić więcej pieniędzy.

Możesz odesłać do akcji sprzedażowej, nawet gdy strona podziękowania dotyczy bezpłatnej akcji. Upsell możesz więc zrobić, jeśli ktoś zapisał się np. do bezpłatnego newslettera czy na webinar.
W moim przypadku było to np. przekierowanie do zakupu e-książki, po wzięciu udziału w webinarze (jeśli jeszcze nie dołączyłeś do grona czytelników mojej książki, to serdecznie Cię zapraszam :)). Na stronie podziękowania umieściłem informację i przekierowanie do przedsprzedaży. Możesz to podejrzeć tutaj. Z definicji nie jest to upsell, ale mechanizm jest bardzo podobny.

Sposób 2. Rozbuduj swoją społeczność

Jeżeli ktoś wykonuje akcję biznesową, to możesz odesłać go nie tylko do akcji sprzedażowej na stronie podziękowania, ale również rozbudować społeczność swoich potencjalnych klientów. 

Załóżmy, że użytkownik dokonał zakupu lub pobrał Twojego e-booka czy inny lead magnet. Teraz możesz odesłać go do społeczności, którą budujesz. 

Może to być:

  • grupa na FB – w wielu przypadkach całkiem wartościowy zasób biznesowy
  • lista e-mailowa – odesłanie do niej ma największy sens wtedy, gdy ktoś widzi stronę podziękowania bez podawania swojego adresu mailowego

Mnie udało się zbudować grupę na Facebooku jednego z moich brandów, która jest obecnie największą grupą branżową w swojej kategorii. Głównym źródłem użytkowników były właśnie strony podziękowania po zapisie na webinar i różne inne lead magnety.

Sposób 3. Ankieta/feedback

To rozwiązanie nie przyniesie Ci bezpośrednio sprzedaży ani nie rozbuduje Twojej społeczności. Dostarczy natomiast sporo cennych informacji biznesowych, które możesz wykorzystać m.in. do udoskonalenia produktu.

Jeżeli myślisz o wprowadzeniu nowych produktów czy usług lub biznes nie idzie do końca po Twojej myśli, to rozwiązanie będzie dla Ciebie pomocne. Wykorzystaj stronę podziękowania do zebrania feedbacku od swojej zaangażowanej społeczności. Bardzo prawdopodobne, że użytkownicy wskażą Ci, w którym kierunku warto rozwijać biznes.

Sposób 4. Social Proof

Społecznemu dowodowi słuszności poświęciłem 39. odcinek podcastu.

Social Proof ma utwierdzić potencjalnego klienta w tym, że skorzystanie z Twoich produktów czy usług jest dla niego idealnym wyborem. Strona podziękowania to świetne miejsce na jego osadzenie w Twoim lejku sprzedaży. Możesz wykorzystać opinie swoich klientów do „ocieplenia” kontaktu z potencjalnym klientem. 

Przykład
Twoim CTA jest bezpłatna konsultacja. Użytkownik wypełnia formularz i dokonuje zapisu.  Żeby zwiększyć swoje szanse na sfinalizowanie transakcji, możesz osadzić wideo z opinią klienta na Thank You Page. Potencjalny klient zobaczy opinie Twoich zadowolonych klientów, zanim jeszcze dojdzie do rozmowy z Tobą. Dzięki temu, kiedy dochodzi już do kontaktu, startujesz z innego poziomu. Klient ma już inne nastawienie. Może być wstępnie przekonany, że to właśnie z Tobą chce współpracować.

Przy okazji wideo opinie to również dobry sposób na wydłużenie czasu spędzonego na stronie. Więcej o tym jak wydłużyć czas spędzany na stronie WWW i dlaczego to ważne mówiłem w 22. odcinku podcastu. 

Social Proof można wykorzystać też na inne sposoby – pokazać m.in. loga klientów, opinie tekstowe czy case study.

Sposób 5. Content

Uważam, że treści to jeden z najłatwiejszych sposobów na dobre wykorzystanie strony podziękowania. Jeżeli nie masz możliwości lub pomysłu na wykorzystanie pozostałych metod, to korzystaj z contentu, który posiadasz. 

Po tym, gdy użytkownik wykona akcję, odeślij go do ciekawych treści z nią powiązanych. Zastosuj treści, które pozwolą ogrzać Wasz kontakt i wciągnąć go głębiej w temat. Na koniec dnia powinno to ułatwić ścieżkę sprzedażową. Lejek powinien być dzięki temu skuteczniejszy. 

Przykład
Ktoś zapisuje się na lead magnet o tym, jak optymalizować koszty podatkowe w firmie. Odeślij go do artykułu blogowego, który mówi o zmianach w prawie podatkowym dla przedsiębiorstw. 

Polecam odesłać do:

Sposób 6. Prośba o share

W tym przypadku chcemy, żeby osoba, która widzi stronę podziękowania, zachęciła innych do tej samej akcji przez udostępnienie informacji w swoich social mediach.

Można to zrobić na różne sposoby:

  • osadzić konkretną informację i umieścić przycisk, który automatycznie udostępni treść
  • zamieścić prośbę w formie video lub tekstowej, gdzie osobiście tłumaczymy, dlaczego jest to dla nas ważne i jak to zrobić

To rozwiązanie sprawdzi się przede wszystkim w branżach mainstreamowych czy nacechowanych emocjonalnie (działalność charytatywna, etc.). Łatwiej będzie zachęcić użytkowników do tego typu akcji. 

Jeżeli natomiast działasz np. w branży przemysłowej i zachęcasz do zapisania się na konsultację, to CTA z prośbą o udostępnianie info na Facebooku o tych konsultacjach nie będzie najlepszym rozwiązaniem.

Sposób 7. Prośba o referencje

Ten sposób sprawdzi się tam, gdzie niekoniecznie sprawdzi się prośba o share. Jeżeli masz trudności z dotarciem do swoich grup odbiorców w sposób precyzyjny, to może być dobra droga do rozszerzenia i wyskalowania sprzedaży. 

Poproś odbiorców o polecenie innych osób z sieci ich znajomych, którym możesz pomóc.

Przykład
Ktoś zapisuje się na konsultację, żeby dowiedzieć się, czy może zoptymalizować swoje podatki. Następnie widzi stronę podziękowania, na której ma możliwość polecenia innej osoby z podobnymi problemami. 

Tutaj ważnym aspektem jest odpowiednie zmotywowanie klientów do podjęcia takiej akcji.

Możesz np. zaplanować nagrody – materialne lub nie – żeby w jakiś sposób ich wynagrodzić.

Sposób 8. One Time Offer

One Time Offer (OTO) to zaoferowanie szybkiej sprzedaży komplementarnego produktu lub usługi na stronie podziękowania.

Przykład
Ktoś zapisuje się na newsletter i na stronie podziękowania widzi OTO, które trwa 10-30 min. W tym czasie może skorzystać ze specjalnej oferty. Zazwyczaj jest ona stosunkowo niedroga (produkt cyfrowy, który nie wymaga wkładu czasowego i finansowego), ale nie jest to reguła. Jeśli jednak produkt będzie za drogi, to klient będzie potrzebował więcej czasu na przemyślenie zakupu. One Time Offer może wtedy stracić sens, bo z reguły sprowadza się do podjęcia impulsywnej decyzji w ograniczonym czasie.

One Time Offer jest natomiast o tyle ciekawe, że za jego pomocą możemy dostarczać dużą ilość ruchu płatnego do naszych kampanii. 

Przykład
Organizujemy szkolenie, na które odbiorcy zapisują się bezpłatnie. Na Thank You Page umieszczamy jednorazową ofertę w cenie 49 zł, z której można skorzystać przez najbliższe 15 minut. Oczywiście, część użytkowników z niej skorzysta, a część nie. Może się jednak okazać, że te 2-5% osób, które skorzystały, pokryje nam większą część, a nawet całość kosztów reklamy, która dostarczała ruch. Co za tym idzie, może być tak, że mamy darmowy ruch dużej skali, który kierujemy do naszych kampanii, a jednocześnie nawet zarabiamy na takiej kampanii. 

Ja stosowałem OTO w wielu lejkach z moimi klientami i wielokrotnie zwroty z jednorazowej oferty pokrywały 50-100% kosztów reklamowych całej kampanii. Niejednokrotnie wychodziliśmy też na plus, czyli zarabialiśmy na dostarczaniu ruchu do danej kampanii.

Sposób 9. Akcja uzupełniająca

Możesz przeprowadzić odbiorcę do następnego istotnego kroku od razu na stronie podziękowania. Póki użytkownik jest w fazie podejmowania decyzji, będzie to łatwiejsze. Później będzie już tylko trudniej.

Przykład
Odbiorca rejestruje się na bezpłatną konsultację. Podaje e-mail, imię, nazwisko, nr telefonu. Na Thank You Page możemy podsunąć mu od razu wolne terminy w naszym kalendarzu.

Ja skonstruowałem w ten sposób jeden z lejków w mojej marce LeadHub. Zapisując się na bezpłatną konsultację, zobaczysz stronę podziękowania z osadzonym Calendly z możliwością wyboru jednego z wolnych terminów. Sprawdza się to bardzo dobrze. Większość osób korzysta z tego rozwiązania i wybiera termin z tego miejsca. Jest to duża oszczędność czasu dla obu stron. 

Zastosowaliśmy również prostą automatyzację. Jeżeli ktoś poda dane na pierwszym etapie, ale nie wybierze terminu w kalendarzu na stronie podziękowania, to otrzyma na maila przypomnienie. Jeżeli podejmie akcję za jego pośrednictwem i trafi do naszego CRMa, to automatycznie jest “wyrzucany” z kolejki e-mailowej.

W zależności od tego, jak wygląda Twój proces sprzedaży, to może być coś zupełnie innego niż kalendarz. Najlepiej, żeby była to akcja, którą i tak musisz wykonać z potencjalnym klientem na kolejnym kroku lejka sprzedaży.

Sposób 10. Zniżka/kod rabatowy

Zaoferuj na stronie podziękowania zniżkę lub kod rabatowy. Osobiście nie jestem wielkim fanem tego rozwiązania, ale jak najbardziej jest ono skuteczne. 

Można to zrobić do:

  • akcji niesprzedażowej, do pierwszego zakupu – po zapisaniu się na newsletter, na stronie podziękowania zniżka do pierwszego zakupu
  • kolejnej akcji – po dokonaniu zakupu na stronie podziękowania zniżka na następne zakupy

To rozwiązanie sprawdzi się przede wszystkim w biznesach jak gastronomia czy e-commerce. Jest to dobry sposób na przywiązanie klienta i zmotywowanie do regularnych zakupów.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że przedstawione przeze mnie sposoby zainspirują Cię do wartościowego wykorzystania stron podziękowania. 

Oczywiście nie wszystkie z wymienionych sprawdzą się w Twoim biznesie. Zachęcam Cię do ich testowania, ale z głową. Zastanów się, które z nich będą odpowiednie dla Twojej marki i działąj 🙂 

________________________

Zapraszam Cię do mojej grupy na Facebooku, gdzie wspólnie z naszą społecznością dzielimy się cennymi doświadczeniami i przemyśleniami.

Dołącz także do Growthlettera i co środę odbieraj bezpłatne taktyki i informacje o narzędziach growth hackingowych.