Zastanawiasz się, jak pozyskiwać klientów, kiedy nie masz na to budżetu? Jak najbardziej jest to możliwe. Przygotowałem 13 metod, które Ci w tym pomogą.
Na wstępie warto jednak zaznaczyć, że jeżeli coś nie wymaga od nas inwestycji finansowych, to najpewniej poniesiemy inny koszt. W tym konkretnym przypadku będzie to nasz czas oraz zaangażowanie.
Korzystając z darmowych kanałów pozyskiwania klientów, należy uzbroić się w cierpliwość, bo często na efekty przyjdzie nam czekać dłużej niż w przypadku działań płatnych. Nie jest to oczywiście reguła, ale warto mieć to na uwadze.
Kiedy korzystać z darmowych metod pozyskiwania klientów?
Przedstawione poniżej metody sprawdzą się świetnie na początku biznesu, kiedy nie mamy budżetów na reklamę, ale za to dysponujemy większą ilością czasu.
W dalszych etapach rozwoju firmy warto podejść do tych działań świadomie i odpowiednio wycenić swój czas. Trudno będzie nam skalować biznes, jeżeli postawimy wyłącznie na kanały bezpłatne, choć oczywiście warto wspierać się nimi na każdym etapie rozwoju marki.
Jako uzupełnienie tego tematu, polecam Ci 48. odc. mojego podcastu Growth Hacking Po Polsku, w którym przedstawiłem 6 miejsc do organicznego rozwoju biznesu.
13 sposobów na bezpłatne pozyskiwanie klientów
1. Search Engine Optimization
SEO, czyli, innymi słowy, pozycjonowanie naszej firmy w wyszukiwarce, w Polsce będzie dotyczyło przede wszystkim dwóch największych wyszukiwarek na świecie, którymi są Google i YouTube.
Pamiętaj, że ważne jest tutaj dostosowanie się do lokalnego rynku. Warto brać pod uwagę również inne wyszukiwarki, które są popularne na interesującym Cię obszarze.
3 istotne kwestie w kontekście SEO:
👉 research – czego i w jakich ilościach szukają Twoi odbiorcy (te narzędzia mogą Ci pomóc)
👉 dobra treść, która rozwiązuje problem Twoich odbiorców i odpowiada na ich zapytania
👉 optymalizacja tych treści, aby pozycjonowały się wysoko w wyszukiwarce
SEO ma bardzo duży potencjał na darmowe pozyskiwanie klientów, ale jest to metoda, która wymaga czasu. Nie pozyskasz klienta w tydzień, więc warto uzbroić się w cierpliwość.
2. Content marketing
Tworzone przez nas treści, czyli m.in. blogi firmowe, podcasty, kanały na YouTube, social media, może pracować na nasz biznes i warto to wykorzystać.
Nie licz natomiast na natychmiastowe efekty. Trzeba stworzyć odpowiednie treści, które następnie muszą dotrzeć do odpowiednich klientów, a to wymaga czasu.
Ogromnym plusem content marketingu jest jednak to, że będzie pracował na Twój biznes długoterminowo. Jeżeli tworzysz treści regularnie, to pojawi się efekt kuli śnieżnej – z każdą kolejną publikacją ruchu generowanego do Twojego biznesu powinno być coraz więcej.
Bardzo lubię content marketing również ze względu na to, że pomaga on w przeprowadzeniu klienta przez ścieżkę sprzedaży, niezależnie od źródła, z którego pochodzi. Jeżeli ktoś trafił do nas z polecenia lub po kliknięciu w reklamę i jest na etapie podejmowania decyzji, to najczęściej właśnie treści zadecydują o tym, czy dojdzie do współpracy.
3. Grupy na Facebooku
Na ten moment (początek 2022 r.) grupy na Facebooku wciąż mają bardzo duży potencjał organiczny. Mam na myśli zarówno grupy, które tworzymy na potrzeby naszego biznesu, jak i grupy tematyczne, do których dołączamy. Udzielanie się w nich to świetny sposób na darmowe pozyskanie klienta.
Tego typu społeczności możemy wykorzystywać na różne sposoby. Podstawą jest po prostu dzielenie się w nich wartościową wiedzą i pomaganie ich członkom w rozwiązywaniu problemów.
W 50 odc. podcastu GHPP opowiedziałem o tym, jak w ciekawy sposób wykorzystać własne grupy na Facebooku – może Cię to zainspirować do konkretnych działań.
4. Lista e-mail
Czy do obsługi takiej listy nie potrzebujemy przypadkiem narzędzi, które bywają drogie? Owszem. Niemniej, gdy dopiero zaczynamy budować naszą listę mailingową, możemy skorzystać z wielu bezpłatnych opcji.
Koszty wspomnianych narzędzi oscylują zazwyczaj w granicach 10-20 $. Co zrobić, kiedy faktycznie Cię to przerasta? Zanim zaczniesz pozyskiwać kolejnych klientów, przeanalizuj swoje działania biznesowe, ponieważ nie powinno to tak wyglądać.
Oczywiście, żeby lista e-mail mogła na nas pracować, musimy zachęcić potencjalnych klientów, żeby do niej dołączyli. Po gotowe pomysły na lead magnety, które przekonają odbiorców do zapisania się na Twoją listę mailingową, odsyłam do 11. odc. podcastu GHPP.
5. Branżowe Marketplace
Znam wiele osób, dla których najtańszym sposobem pozyskiwania klienta jest Allegro, OLX i podobne.
Marketplace to nie do końca darmowe serwisy. Mają (zazwyczaj) swoje prowizje, to jednak w wielu przypadkach cena, którą warto zapłacić. Ich ogromnym plusem jest gromadzenie naszych klientów, którzy szukają tam konkretnych produktów i usług.
Wspomniane Allegro czy OLX to molochy skupiające firmy z wielu branż. Warto jednak zainteresować się branżowymi Marketplace. Dodając tam swoją ofertę, masz szansę na pozyskanie wielu nowych klientów.
Przykłady popularnych marketplace
👉 Znanylekarz.pl – branża medyczna; pacjenci szukają konkretnych specjalistów
👉 booksy.com – branża beauty; rezerwacja konkretnych usług
👉 Google Play
👉 App Store
👉 Amazon
Polecam też zastanowić się, jak wykorzystać ruch z Marketplace (oczywiście zgodnie z regulaminem), aby klienci zostali z nami już poza tym miejscem i polecali nas dalej. Jest to istotne, aby uniknąć słonych opłat za prowizję z każdej transakcji.
6. Guest content
Guest posting polega na tworzeniu treści gościnnych np. na blogach. Ja wspominam konkretnie o guest contencie, ponieważ mam na myśli pojawianie się ze swoją marką w różnych formatach.
Bycie gościem w podcaście, wydarzeniu live lub webinarze to świetna metoda na ekspresowe dotarcie do naszych idealnych odbiorców. Oczywiście, jeżeli to miejsce, w którym tworzymy gościnne treści, gromadzi naszych potencjalnych klientów.
Co dalej? Dostarcz odpowiednio dużo wartości, pokaż problemy, jakie możesz rozwiązać dla Twoich odbiorców, przygotuj atrakcyjne CTA i… czekaj. 😉
7. Zaplanowanie poleceń od obecnych klientów
Polecenia od obecnych klientów są bardzo zaniedbywane, a mają ogromną moc. Jeżeli planujesz wzrosty organiczne, to ta metoda powinna znaleźć się na czele Twojej listy.
Pół żartem, pół serio – możemy zatrudnić naszych obecnych klientów w dziale marketingu naszej firmy i to bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Dążymy po prostu do sytuacji, w której klient poleca nas dalej osobom ze swojej sieci kontaktów, czyli – inaczej mówiąc – promuje nasze usługi. 😉
Zachęcam Cię do zaplanowania konkretnej ścieżki zdobywania poleceń od klientów. To pozwala nawet wielokrotnie zwiększyć efekty w porównaniu do opinii wystawianych samodzielnie przez klientów.
8. Optymalizacja wizytówki Google
Optymalizacja wizytówki w Google często daje świetne rezultaty, mimo że jest bardzo prosta, a jej przygotowanie nie zajmuje wiele czasu. Możemy wygrać tutaj sporo ruchu z Google, nawet jeśli nie tworzymy treści regularnie i nie potrafimy optymalizować ich pod SEO.
Optymalizacja wizytówki Google w kilku krokach:
👉 uzupełnij swoje dane bardzo dokładnie
👉 użyj odpowiednich opisów, które pozwolą znaleźć Twoją firmę potencjalnym klientom
👉 zweryfikuj swoją firmę na podstawie listu otrzymanego od Google
Pamiętaj również o promowaniu wizytówki wśród swoich klientów. Śmiało możesz to połączyć z wcześniejszym punktem – jeśli już planujesz proces pozyskiwania poleceń, to zadbaj też o to, żeby zadowoleni klienci zostawili Ci opinie na Twojej wizytówce. To pomoże się jej wybić.
9. Social selling
Ten sposób sprawdzi się przede wszystkim w firmach B2B oraz tych z wysokim LTV.
Social selling w praktyce:
👉 zlokalizuj idealnego klienta, któremu możesz pomóc w rozwiązaniu problemu
👉 dowiedz się, jak rozwiązać ten problem
👉 nawiąż relację z taką osobą, np. na LinkedIn
👉 poprowadź sprzedaż 1:1
Najpewniej nie będzie to najbardziej skalowalny kanał w Twoim życiu, ale jeżeli działasz w branży B2B, masz wysokie LTV, docierasz do osób na wysokich stanowiskach lub do wąskiej grupy odbiorców, to social selling może zrobić niesamowitą pracę.
10. Live i webinar
Live i webinar to formaty, które mogą znacznie przyspieszyć efekty Twoich działań organicznych. Konsumując je, odbiorcy poświęcają nam bardzo dużo uwagi, dzięki czemu wszystko, co robimy, jak np. budowanie relacji czy świadomości naszej marki, działa na turbodoładowaniu.
A dziś, jak często powtarzam, w marketingu on-line walka toczy się przede wszystkim o uwagę Twojego odbiorcy.
Jak zdobyć potencjalnych klientów dla tego typu treści? Polecam Ci połączyć ten sposób z listą e-mailową lub grupami na Facebooku. To pozwoli Ci bardzo szybko zdobyć odbiorców dla takich darmowych treści.
11. Branżowa konferencja online
W praktyce wygląda to tak, że tworzysz konferencję online, która de facto może być webinarem, tyle że prowadzonym przez kilka osób na zmianę. Zapraszając kilku prelegentów z branży, siłą rzeczy sprawiasz, że trafi do Ciebie też część ich społeczności.
Jest to sytuacja win-win. Prelegenci mają szansę wypromować się wśród sporej społeczności, zgromadzonej na konferencji. Jednocześnie Ty, jako organizator, kierujesz dużą uwagę na swój brand.
Zorganizowanie takiej konferencji solo może być problematyczne logistycznie, ale warto uwzględnić tę metodę w swojej strategii, ponieważ może przynieść wiele korzyści.
Swego czasu tylko jedna konferencja organizowana on-line w ramach Leadhub.pl pozwoliła nam na budowę 4-cyfrowej listy e-mail niemal bezkosztowo.
12. Partnerstwa strategiczne z biznesami komplementarnymi
Znajdź biznesy, które tworzą coś komplementarnego do Twojej usługi lub produktu i dogadaj się z nimi w kwestii wzajemnego polecania sobie klientów.
Przykład
Jesteśmy firmą tworzącą strony WWW. Szukamy więc firmy, która zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych lub ich hostowaniem.
Trafia do nas klient, który potrzebuje strony. Najpewniej będzie on potrzebował też jej pozycjonowania, więc odsyłamy go do firmy, z którą dogadaliśmy partnerstwo strategiczne. No i odwrotnie – jeśli ktoś zgłosi się do wspomnianej firmy, to ona odeśle tę osobę do nas.
Kluczem do sukcesu partnerstw strategicznych i czerpania z nich obustronnych korzyści jest zadbanie o to, żeby były one sensowne i aktywne. Bez tego nie będą działały odpowiednio i prędzej czy później się rozejdą.
Modele partnerstw strategicznych
Mamy do wyboru wiele opcji. Możemy współpracować na zasadzie koleżeńskiej, czyli polecać kontakty do zaufanych dostawców danej usługi w celu kompleksowego rozwiązania problemu naszego klienta.
Kolejną opcją jest umówienie się na konkretną prowizję za dostarczenie nam klienta, gdzie wchodzi w grę również motywacja finansowa.
13. Zamknięte społeczności płatne
Płatne społeczności mogą funkcjonować samoistnie lub być dodatkiem do usługi czy produktu. Przykładem mogą być tutaj np. grupy dla użytkowników mojego Growthlettera PRO lub Akademii YouTube Ads, do których mogą dołączyć wyłącznie ich posiadacze.
Są to fajne miejsca na pokazanie i budowanie swojego brandu, a w efekcie również zdobywanie klientów – oczywiście nie mylić ze spamowaniem 🙂
Z mojego doświadczenia, użytkownicy zamkniętych grup są znacznie bardziej zaangażowani. Łatwiej nawiązać tam współpracę, nie będąc nachalnym, a pomagając w rozwiązywaniu problemów. Tworzą się tam również bliższe relacje z uwagi na mniejszą liczbę osób niż w grupach publicznych.
Nie jest to konkretnie bezpłatny kanał, ale jeżeli jesteś już częścią takiej społeczności z uwagi na zakupiony produkt czy usługę, to warto wykorzystać jej potencjał.
Podsumowanie
Przedstawiłem Ci 13 sposobów na pozyskiwanie klientów bez dodatkowych kosztów. Mam nadzieję, że pomogą Ci one skutecznie rozwijać biznes.
Wymienione tutaj metody są idealne dla osób początkujących, ale nie tylko. Sprawdzą się również, jeśli chcesz rozwijać swoją sprzedaż, nie mając jeszcze budżetów reklamowych lub na tyle niskie LTV (aplikacje mobilne, firmy utrzymujące się z reklam), że kanały organiczne są niezbędne do rozwoju Twojego biznesu.
________________________________
Dołącz do bezpłatnego Growthlettera.
Odsłuchaj pozostałe odcinki podcastu Growth Hacking Po Polsku.
Odkrywaj ciekawe narzędzia growthackingowe na growthtools.pl
Odwiedź mój Instagram.