fbpx

Evergreen content – definicja i praktyczne zastosowanie [PODCAST #65]

evergreen-content

Spis treści

Największym problemem content marketingu, który obserwuję, jest czas, który trzeba poświęcić na tworzenie treści.  

Evergreen content jest na to świetną odpowiedzią. Są to bowiem treści tworzone z założenia po to, aby pracowały na nasz biznes przez długi czas. Pozwalają na osiąganie sensownych efektów, nawet jeżeli nie jesteśmy w stanie publikować bardzo regularnie. 

Dzisiaj podpowiem Ci, czym są treści evergreenowe w praktyce i o czym pamiętać przy ich tworzeniu, żeby rzeczywiście mogły pracować na Twój biznes przez wiele lat.

Czym jest evergreen content?

Do evergreen content możemy zaliczyć każdą treść, która będzie aktualna po dłuższym czasie. Pracując na nasz biznes i docierając do nowych odbiorców, pomaga nam osiągnąć efekt kuli śnieżnej.

Format jest dowolny. To czy postawisz na podcast, blog czy wideo na YouTube zależy przede wszystkim od tego, w czym czujesz się dobrze i co pomoże Ci trafić w branżową niszę.

Rozwinięcie tematu samego content marketingu znajdziesz w 61. odc. podcastu Growth Hacking Po Polsku.

Evergreen content – przykładowe formaty 

Poradniki i tutoriale

Dobrym przykładem tego typu treści są poradniki i tutoriale wyjaśniające konkretne zagadnienia, które nie ulegają przeterminowaniu.

Przykład

Prowadzisz firmę zajmującą się pozycjonowaniem (SEO). 

Przykład dobrej treści evergreenowej: „Jak optymalizować stronę www pod wyniki wyszukiwania w Google?”

Przykład treści, która nie jest evergreenowa: „Jak przygotować swoją stronę pod algorytmy Google Penguin?” – ta treść stanie się nieatrakcyjna dla czytelników, kiedy w algorytmach zajdą kolejne zmiany.

Case study

Case study to treści evergreenowe, które są jednocześnie bardzo pomocne sprzedażowo. 

Nasi potencjalni klienci zazwyczaj są żywo zainteresowani case’ami, które pokazują, co zrobiliśmy dla innych klientów i jakie były tego efekty. 

Na podobnej zasadzie działają opinie naszych klientów. Co prawda nie będą one pozycjonować się w Google, ale również się nie przeterminują. 

Słowniki branżowe

Na górze naszego lejka zawsze znajdą się odbiorcy szukający znaczenia podstawowych pojęć z naszej niszy. Słowniki zawierające wyjaśnienia pojęć branżowych są aktualne przez dłuższy czas i świetnie pozycjonują się w wyszukiwarce.

Ten format pozwala również na redystrybucję treści – możemy w nim umieścić odnośniki do innych tworzonych przez nas materiałów.

O taktyce tworzenia słowników branżowych pisałem w moim Growthletterze. Założyłem nawet swój słownik pojęć growt hackowych.

FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Innym przykładem treści evergreen są sekcje często zadawanych pytań i odpowiedzi (FAQ). Ich ogromnym plusem jest to, że często idealnie trafiają we frazy wyszukiwane przez naszych potencjalnych klientów.

Wystarczy, że wyznaczysz konkretną sekcję na swojej stronie www lub stworzysz wpis blogowy, w którym zbierzesz odpowiedzi na pytania, które faktycznie zadają Twoi odbiorcy.

Przykład

Ostatnio z jednym z moich klientów budowaliśmy FAQ dla startującego biznesu, więc nie mieliśmy wielu pytań od klientów. Wykorzystaliśmy narzędzie do SEO i sprawdziliśmy, czego rzeczywiście szukają odbiorcy w Google. Na podstawie tych informacji stworzyliśmy obszerny wpis blogowy, zbudowany na zasadzie: pytanie – odpowiedź.

Taki wpis stosunkowo łatwo jest pozycjonować, bo w jednym miejscu gromadzimy odpowiedzi, których szukają nasi potencjalni klienci. 


Evergreen content na przykładzie mojego podcastu

Jednym z przykładów treści evergreenowych w kontekście mojego podcastu Growth Hacking Po Polsku może być odcinek jak weryfikować pomysły na biznes.

Poruszony tam temat będzie tak samo aktualny dzisiaj, za rok, a być może i nawet za 10 lat, ponieważ zawarłem w nim bardzo uniwersalne porady. Nie są one oparte na technologii, narzędziach czy popularnych obecnie rozwiązaniach, a na podejściu biznesowym.

Czym nie jest evergreen content?

Do treści evergreenowych na pewno nie zaliczają się treści o charakterze newsowym, komentujące bieżące wydarzenia czy oparte o aktualne trendy, które szybko się zmieniają. 

Najmniej evegreenowy odcinek mojego podcastu to ten poświęcony trendom marketingowym na rok 2020. Nie da się ukryć, że w tym momencie ten content nikogo już nie interesuje i widzę to w statystykach. W porównaniu do innych starszych odcinków, ten słucha się bardzo słabo.

Warto więc celować w uniwersalne tematy, które nie stracą na wartości po dłuższym czasie.

Jak tworzyć skuteczne treści evergreen?

Zrób research słów kluczowych 

Tutaj największe znaczenie ma trafienie w realne potrzeby naszych klientów. Muszą oni szukać tego, o czym my piszemy/mówimy.

Bez tego może i będziemy mieli treść, która się nie starzeje, ale będzie ona dla nas bezużyteczna biznesowo.

Optymalizuj treści pod kątem SEO

Zrobiliśmy research słów kluczowych i wiemy już, jakich fraz szukają nasi użytkownicy. Teraz musimy sprawić, żeby trafili oni na naszą treść evergreenową, a nie do konkurencji. 

Niezbędne jest więc zadbanie o optymalizację SEO naszych treści – zarówno techniczną, jak i merytoryczną.

Skup się na górze swojego lejka sprzedaży

Przy tworzeniu evergreen content warto skupić się na samej górze lejka sprzedaży i tworzyć treści, które trafiają szeroko do naszej grupy odbiorców. 

Zależy nam na tym, żeby evergreen content generował możliwie dużo wartościowego ruchu, który później już w swoich lejkach sprzedaży przeprowadzamy na własnych zasadach.

Wyróżniaj treści evergreenowe 

Warto zaimplementować „wiecznie zielone” treści na naszej stronie internetowej, aby użytkownicy mogli je łatwo znaleźć i być może dzięki nim podjąć decyzję zakupową.  

Polecam promować je również z tego poziomu. Opcji na ich umieszczenie na stronie jest naprawdę sporo w zależności od tego jak ona wygląda. 

Dodaj dedykowane lead magnety

Dedykowane lead magnety do treści evergreenowych, które stale generują ruch np. z wyszukiwarki Google, zwiększą konwersję na Twojej stronie www. 

Uda Ci się w ten sposób zaktywizować osoby odwiedzające stronę i przenieść je do e-mail marketingu lub innej automatyzacji, która jest zaplanowana po pobraniu lead magnetu.

Szczegółowe omówienie lead magnetów znajdziesz w 11 odc. podcastu GHPP.

Promuj evergreen content wielokrotnie 

W przeciwieństwie do treści newsowych, które publikujemy raz, promujemy i zapominamy, evergreen content może być przez nas wielokrotnie odświeżany i promowany.

Jest to spora oszczędność czasu. Za pomocą treści evergreenowych możemy „ogrzewać” naszych odbiorców przez wiele miesięcy, a nawet lat, bez dodatkowej pracy. Warto dodatkowo zautomatyzować ten proces, wykorzystując takie narzędzia jak Publer czy Buffer.

Osobiście lubię wykorzystywać tego typu treści również do retargetingu. Jeżeli ktoś odwiedził moją stronę po raz pierwszy, to – zamiast reklamy –  mogę zaserwować mu konkretną treść evergreenową, która pomoże mu przejść ścieżkę zakupową. 

Regularnie odświeżaj treści evergreenowe

Z założenia treści evergreenowe się nie starzeją, ale warto zerknąć do nich raz na jakiś czas i skontrolować, czy zawarte w nich informacje nie wymagają odświeżenia. 

Nasz content warto aktualizować z przyczyn technicznych – Google bardzo to lubi – ale również z uwagi na naszych odbiorców. Nawet trafiając na wpis sprzed kilku lat, powinni mieć poczucie, że jest on aktualny i rozwiązuje ich problem.

Taka aktualizacja zazwyczaj zajmuje kilka minut, więc myślę, że jest to gra warta świeczki. 

Podsumowanie

Raz stworzone treści, które są uniwersalne i nie tracą na aktualności, mogą pracować na Twój biznes przez długi czas. Mam nadzieję, że evergreen content Cię zainteresował i zdecydujesz się wprowadzić ten element do swojej strategii marketingowej. 

Koniecznie daj znać w komentarzu, jakie są Twoje doświadczenia z „wiecznie zielonymi” treściami 🙂

________________________________

Dołącz do bezpłatnego Growthlettera.

Odsłuchaj pozostałe odcinki podcastu Growth Hacking Po Polsku

Odkrywaj ciekawe narzędzia growthackingowe na growthtools.pl 

Odwiedź mój Instagram.

Zbuduj i wdróż swój Growth Plan

Growth Plan to 12 obszarowa, autorska metodyka budowania wzrostów. Umów bezpłatną konsultację i sprawdź jak możesz budować wzrosty dzięki GP!

Sprawdź Growth Plan
Picture of Mateusz Wyciślik

Mateusz Wyciślik

Growth Hacker. Autor 12 obszarowej metodyki budowania wzrostów Growth Plan. Przedsiębiorca i autor podcastu Growth hacking po polsku.