Masz czasami wrażenie, że ludzie tacy jak ja, zajmujący się marketingiem, growth hackingiem czy sprzedażą on-line, mówiąc w jakimś dziwnym, niezrozumiałym języku?
Prawdopodobnie powinniśmy używać znacznie bardziej przystępnego języka, ale czasem jest to trudne.
By jednak ułatwić zrozumienie pojęć związanych z szeroko pojętym marketingiem, tworzę poniższy słownik, który, mam nadzieję, nie tylko usprawni komunikację, ale też pomoże zrozumieć i zastosować wiele ciekawych elementów w Twojej strategii.
Ads – to pojęcie określające reklamę. Zazwyczaj reklamę typu PPC takie jak Facebook Ads (reklama płatna na Facebooku) czy Google Ads (reklama płatna w Google).
Atrybucja – pozwala na przypisanie konwersji (np. sprzedaży) do różnych akcji (popularnym modelem atrybucji jest „ostatnie kliknięcie”, które przypisuje konwersję do ostatniego źródła, przez które odbiorca przeszedł do strony sprzedaży).
Bid – to z angielskiego stawka, pojęcie w marketingu używane zazwyczaj w stosunku do reklamy płatnej (PPC).
CPC – skrót od cost per click, metryka pokazująca koszt każdego kliknięcia (w reklamie internetowej).
Cross-selling – to dodatkowa sprzedaż komplementarnych produktów i usług do zakupu głównego. Przykład: kupujesz smartfon, cross sellingiem będą działania proponujące Ci zakupienie dodatkowej karty pamięci czy pokrowca.
Posłuchaj 26 odcinka podcastu, w którym opowiadam o tym czym jest cross-selling.
Growth Hacking – czyli hakowanie wzrostów, to pojęcie wywodzące się z marketingu. Osobiście growth hacking definiuję jako „marketing na sterydach”, który skupia się po pierwsze na działaniach mierzalnych (i generowaniu wzrostów w tym względzie) po drugie zaś na działaniach skalowalnych.
Posłuchaj pierwszego odcinka podcastu, w którym omawiam co to jest growth hacking.
Lead – kontakt/szansa sprzedażowa.
Lead response time – czas odpowiedzi na zapytanie klienta.
Posłuchaj podcastu, w którym omawiam jak ważny jest czas odpowiedzi na leada.
Linkedin Ads – system reklamy płatnej na LinkedIn.
Posłuchaj także o kosztach reklamy na LinkedIn.
LTV – inaczej lifetime value, to metryka określająca wartość klienta w czasie.
Posłuchaj także podcastu gdzie wyjaśniam pojęcie LTV i ROI.
Remarketing – kampanie reklamowe wyświetlane użytkownikom, którzy weszli już w interakcję z naszą marką (np. na stronie internetowej).
Poznaj 8 kroków do skutecznej kampanii remarketingowej.
ROI – skrót od return on investment, metryka określająca zwrot z inwestycji (np. pokazująca stosunek wydatków reklamowych do przychodów).
Posłuchaj także podcastu gdzie wyjaśniam pojęcie LTV i ROI.
ROAS – skrót od return on ad spend, bardziej szczegółowa od ROI metryka odnosząca się wyłącznie do wydatków (budżetów) reklamowych.
Testy A/B – to termin odnoszący się do eksperymentów w zakresie działań on-line gdzie część naszych odbiorców widzi jedną wersję (np. strony internetowej) a część drugą. Następnie na podstawie analityki internetowej podejmowane są decyzje o tym, która z nich jest skuteczniejsza.
Testy A/B to nieodłączny składnik działań growth marketingowych.
Posłuchaj także podcastu gdzie omawiam jak przeprowadzać skuteczne testy A/B.
Up-selling – to termin z podobnej półki co wspomniany wyżej cross-selling. Tym razem zamiast oferowania dodatkowych produktów zwiększamy wartość przez oferowanie droższego produktu niż ten wybrany pierwotnie przez klienta.
Przykład: klient wybrał smartfon z pamięcią 128 GB, zamiast tego sklep internetowy podpowiada możliwość wyboru tego samego smartfona z pamięcią 256 GB za nieco wyższą kwotę.
Posłuchaj także podcastu gdzie omawiam co to jest up-selling.