fbpx

Drugie życie dla starych treści

Spis treści

Jak sprawić, żeby twoje stare treści, które nie generują już efektów biznesowych, mogły ponownie pracować na Twój biznes?

Dziś porozmawiamy o kilku sposobach, by to osiągnąć. 

Posłuchaj w podcaście GHPP

Jeśli wolisz posłuchać wersji podcastowej odtwórz plik powyżej.

Jak działa „Content Machine”?

Content Machine to mój autorski proces redystrybucji treści, dzięki któremu jeden odcinek mojego podcastu zamieniany jest w 30-50 różnych kawałków, które pracują przez kilka miesięcy (użyj kodu promocyjnego GHPP, by skorzystać ze zniżki dla czytelników!).

Jest to intensywny proces, który wyciśnie maksimum biznesowych możliwości z każdej treści, którą publikujesz. Proces ten dotyczy zarówno treści publikowanych na bieżąco, ale pomaga także wykorzystać te treści, które wydawać by się mogło zakończyły już swoją pracę. Dziś porozmawiamy o tej drugiej kategorii. 

Jak wykorzystać stare treści

Moje podejście do redystrybucji dzieli się na dwie fazy.

➡ To, co się dzieje przez kilka miesięcy świeżo publikacji głównej treści. Czyli tworzenie nowych formatów ich dystrybucja i redystrybucja.

➡ Druga faza to dawanie drugiego życia tym treściom, które pojawiły się już jakiś czas temu.

Dzisiaj skupimy się na drugiej fazie.

Pokażę Ci 4 przykładowe sposoby wykorzystania tych “zakurzonych” treści, które albo mają już za sobą kilka miesięcy ciężkiej pracy (o ile masz wdrożony dobry proces redystrybucji treści), albo nie robiły tego w ogóle i po prostu opublikowane kurzyły się i nigdy nie miały okazji przyczynić się do lepszych wyników w Twojej firmie. 

1. Bundlowanie treści jako lead magnet

Pierwszy sposób, który naprawdę przekłada się na ożywienie starych treści, szczególnie pisanych, to bundlowanie. W skrócie, chodzi o „paczkowanie” starych treści jako lead magnet, ale w nowej formie.

Dla tych, którzy nie są zaznajomieni z tym terminem, polecam odsłuchanie 87 odcinka podcastu Growth Hacking Po Polsku

Podstawowy zamysł jest taki: skorzystaj z treści, które już masz, i zapakuj je w nowy format, który można łatwo udostępnić jako lead magnet.

Przykład: stwórz e-booka z bloga

Załóżmy, że na twoim blogu masz wiele postów na konkretny temat. 

Posty te mogą być przekształcone w ebooka, który następnie można zaoferować jako darmowy lead magnet.

Możesz skorzystać z narzędzi takich jak Canva, aby stworzyć atrakcyjny design dla swojego e-booka. Wybierz szablon, który pasuje do twojego brandu, a następnie wrzuć tam swoje treści. 

Może to być pakiet artykułów, które skupiają się na konkretnym temacie. 

2. Recykling treści evergreen

Druga strategia, której możemy używać, to recykling treści evergreen, czyli takie, które pozostaną aktualne i ważne niezależnie od upływu czasu. Metoda ta pozwoli stworzyć Ci angażujący odbiorców plan treści, który publikowany będzie automatycznie przez… wiele lat!

Analiza i wybór treści

Co kilka miesięcy, warto usiąść i przeanalizować swoje treści, które były publikowane w różnych formatach i kanałach. Następnie, wybrać te, które dobrze zadziałały i ustawić je jako treści evergreen do publikacji, zwłaszcza jeśli dotyczą one social media.

Aby zrobić to łatwo i automatycznie skorzystaj  z narzędzi jak Publer. Wybierz treści, które dobrze radziły sobie w przeszłości i ustaw ich powtarzanie co kilka miesięcy.  

Jak często publikować posty ponownie?

Sugeruję, by było to od 3 do 12 miesięcy. Taki cykl możesz powtarzać 3-10 razy. W praktyce oznacza to, że Twoja treść będzie publikowana ponownie nawet po kilku latach!

Czasami warto również testować treści, które nie poradziły sobie za dobrze za pierwszym razem, ale uważasz, że mają potencjał. Być może nie trafiłeś z timingiem lub nie wstrzeliłeś się w algorytmy, ale warto dać im drugą szansę.

Nie obawiaj się recyklingu treści. Możliwe, że niektórzy odbiorcy pamiętają post sprzed kilku miesięcy, ale wielu innych go nie widziało lub dawno o nim zapomniało.

Zaletą tego podejścia jest to, że z czasem stworzysz swoisty efekt kuli śnieżnej. Masz zarówno nowe treści, które publikujesz, ale również treści evergreen, które są publikowane automatycznie co jakiś czas.

3. Redystrybucja treści w newsletterze

Ta metoda polega na wykorzystaniu newslettera jako platformy do redystrybucji treści. To bardzo łatwy i skuteczny sposób na ponowne wykorzystanie różnych formatów treści, który może pomóc ci zwiększyć zasięg i zaangażowanie.

Redystrybucję treści w kanale e-mail możesz przeprowadzić na trzy sposoby.

Treści wysyłane regularnie w newsletterach – to wiadomości, które tworzysz i wysyłasz do swoich subskrybentów na bieżąco. Sprawdzi się to szczególnie dobrze dla treści, które nie są evergreen – masz wtedy większą kontrolę nad tym kiedy odbiorca zapoznaje się z daną treścią (i serwujesz tylko to, co jeszcze jest aktualne).

Treści w marketing automation – jeśli tworzysz kolejki automatyczne, to możesz dodać do nich swoje evergreenowe blogi, podcasty czy wideo, które bez Twojego udziału w regularny sposób będą docierały do nowych użytkowników.

Treści w wiadomościach powitalnych – umieść treści w wiadomości po zapisie na newsletter, webinar czy jakiejkolwiek innej akcji w Twoich lejkach sprzedaży. Podobnie jak w przypadku punktu wyżej będzie to sposób, który dostarczy ruch do Twoich treści w sposób automatyczny i regularny. 

4. Archiwum newslettera

Jeśli wysyłasz wartościowe newslettery i robisz to od dłuższego czasu, to tworzenie archiwum wszystkich wpisów jest świetnym pomysłem na dodatkową wartość dla odbiorców i drugie życie dla wysyłek newsletterowych.

Newslettery to świetny kanał, ale ich minus to fakt, że treści “umierają” stosunkowo szybko. Wysyłasz e-maila i jeśli odbiorca nie przeczyta go w ciągu najbliższych kilku godzin to szanse, że przeczyta go kiedykolwiek, drastycznie spadają. 

Archiwum to po prostu zbiór wszystkich e-maili zebranych na dowolnej platformie on-line. Możesz dać do niej dostęp bez ograniczeń, a możesz także potraktować jako kolejny lead magnet czy nawet pobierać pieniądze od Twoich klientów za dostęp!

5. Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to sposób zarówno na generowanie ruchu z jednej treści do innej, ale także ważny czynnik SEO, który może poprawić widoczność Twoich wpisów w wyszukiwarce Google. 

Jeżeli na przykład posiadasz artykuł blogowy, który napisałeś pięć lat temu, a który wciąż generuje duży ruch, to możesz go wykorzystać do promowania nowszych treści. Jak to zrobić? Wystarczy dodać do niego linki do treści, które tworzyłeś ostatnio. Jest to szczególnie ważne, gdy weźmiemy pod uwagę zasadę Pareto – często to tylko 20% tekstów generuje 80% ruchu.

Linkowanie wewnętrzne to nie tylko sposób na zwiększenie ruchu na stronie. Jest to również czynnik, na który zwracają uwagę Google i inne wyszukiwarki. Dobrze zaprojektowane linki wewnętrzne, prowadzące do komplementarnych treści, mogą lepiej zaspokoić potrzeby użytkownika. A zadowolony użytkownik to lepsze wyniki SEO.

Zadbanie o odpowiednie powiązanie treści na stronie za pomocą linkowania wewnętrznego jest więc istotnym elementem strategii SEO. Dzięki temu twoje starania na rzecz tworzenia wartościowych treści nie pójdą na marne.

Zbuduj swoją strategię redystrybucji treści

Dołącz do Content Machine i wdróż mój proces redystrybucji treści. 

W Content Machine znajdziesz gotowe ścieżki dla 3 typów treści:

➡ Podcastów

➡ Wideo

➡ Blogów

Zatem niezależnie od tego w jakim formacie tworzysz swoje główne treści, CM pomoże Ci zmieniać je w prawdziwą maszynę do wyciskania z nich efektów biznesowych. 🙂

Użyj kodu promocyjnego dla czytelników: GHPP – by skorzystać ze specjalnej zniżki. 

Poznaj szczegóły Content Machine >>

Zbuduj i wdróż swój Growth Plan

Growth Plan to 12 obszarowa, autorska metodyka budowania wzrostów. Umów bezpłatną konsultację i sprawdź jak możesz budować wzrosty dzięki GP!

Sprawdź Growth Plan
Picture of Mateusz Wyciślik

Mateusz Wyciślik

Growth Hacker. Autor 12 obszarowej metodyki budowania wzrostów Growth Plan. Przedsiębiorca i autor podcastu Growth hacking po polsku.