fbpx

Jak wybrać najlepsze kanały pozyskiwania ruchu? [PODCAST #68]

kanaly-pozyskiwania-ruchu

Spis treści

Stoisz przed wyborem kanałów pozyskiwania ruchu? Powinieneś zadbać o to, żeby były one dopasowane do Twojego biznesu i pozwoliły Ci osiągać możliwie najlepsze efekty biznesowe.

Przed podjęciem decyzji warto odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań. Przedstawię Ci te, które ja zadaję sobie przed wyborem kanałów idealnych dla mnie i moich klientów. Mam nadzieję, że okażą się pomocne 🙂


Polecam Ci sprawdzić również odcinki uzupełniające do tego tematu:

GHPP 48: 6 miejsc do organicznego rozwoju biznesu

GHPP 49: 7 kanałów PPC, które warto przetestować

Weź udział w bezpłatnym live 1 czerwca o 18:00 i dowiedz się, jak stworzyć swój growth plan: https://growthplan.pl/ 

Kanały pozyskiwania ruchu – jak wybrać najlepsze dla Twojego biznesu?


W biznesie często mniej znaczy więcej. Zastanawiając się nad wyborem idealnych źródeł pozyskiwania ruchu za pomocą content marketingu, warto postawić na jeden wiodący kanał. 

Wiele osób, zwłaszcza na początku drogi biznesowej, chce spróbować wszystkiego, co w praktyce jest nie do zrobienia. Zamiast rozpraszać swoją uwagę na kilkanaście kanałów, skup się na zdominowaniu jednego konkretnego. Ja, bardzo świadomie, postawiłem na podcast Growth Hacking Po Polsku

6 pytań, które warto sobie zadać przed wyborem źródeł pozyskiwania ruchu

1. Czy dany kanał jest skalowalny?

Co prawda kanały nieskalowalne mogą być bardzo dobrym rozwiązaniem i pozwalają na osiągnięcie szybkich efektów, ale tylko na początku rozwoju firmy. W późniejszych etapach, kiedy działamy już na większą skalę, ich ograniczenia sprawiają, że są dla nas bezużyteczne.

Załóżmy, że nasz wybór padł na społeczności, a konkretnie kanał Quora. Jeżeli na początku udzielamy odpowiedzi na 1-2 pytania w ciągu miesiąca, które trafiają do kilkudziesięciu czy kilkuset osób, to jesteśmy w stanie wygenerować z tego jakiś ruch. 

Jeżeli jednak jesteśmy już na etapie, kiedy potrzebujemy tysięcy nowych klientów miesięcznie, to skalowalność tego kanału będzie za mała. Pytań nie pojawi się więcej, niezależnie od tego jakie działania podejmiemy. 

Podobnie wygląda to np. przy poszukiwaniu klientów w grupach na Facebooku, które mają swoje ograniczenia.

2. Jak dokładnie możesz targetować odbiorców w danym kanale?

Zazwyczaj sprawdzamy po prostu, czy nasi odbiorcy są obecni w wybranym kanale. Powinniśmy również zastanowić się, jak dokładnie jesteśmy tam w stanie do nich dotrzeć. 

Niejednokrotnie nasi odbiorcy znajdują się w danym kanale, ale nie jesteśmy w stanie wyodrębnić ich z większej społeczności. Tym sposobem trafimy tylko do znikomej liczby potencjalnych klientów, jednocześnie docierając do osób, które nie znajdują się w naszej grupie docelowej. A przecież nie o to nam chodzi. 

Przykład

Dobrym zobrazowaniem jest jeden z kanałów PPC, czyli Facebook. 

Wykorzystując Facebook Ads, możemy pozyskiwać klientów „na zimno”, nie posiadając żadnych danych. Niektóre grupy jesteśmy w stanie targetować bardzo dobrze, bo Facebook skupia dane tych odbiorców i nam je podpowiada. Z kolei do innych będzie bardzo trudno dotrzeć bez żadnego punktu zaczepienia.

Czasami sam fakt, że nasz potencjalny klient znajduje się w danym kanale, nie będzie wystarczający. Trzeba więc wziąć pod uwagę kilka opcji, w tym właśnie dokładność targetowania oraz to, jak dużo naszych odbiorców skupia dany kanał. Zbyt mała liczba odbiorców to również problemy ze skalowalnością.

3. Jak szybko zobaczysz rezultaty z danego kanału?

Warto wybierać źródła pozyskiwania ruchu również ze względu na to, jak szybko oczekujemy i potrzebujemy wyników.

Kanały contentowe zazwyczaj mają świetne zwroty z inwestycji, ale wymagają od nas poświęcenia czasu na tworzenie treści oraz zainwestowania w ich promocję. Dzięki temu jesteśmy w stanie osiągnąć efekt kuli śnieżnej, ale to nie dzieje się od razu. 

Jeżeli potrzebujesz więcej leadów i wsparcia sprzedaży tu i teraz, to lepszym rozwiązaniem będą na pewno kanały PPC, czyli reklama płatna. Odpalasz reklamę i trafiasz ze swoją ofertą do grupy idealnych odbiorców. To rozwiązanie pozwoli Ci osiągnąć oczekiwane efekty nawet tego samego dnia.

Oczywiście wszystko ma swoje plusy i minusy. Kanały, które wymagają naszego zaangażowania i czasu na początku, mogą być później bardzo przewidywalne i generować ruch oraz sprzedaż już bez naszego udziału (np. kanały organiczne). Natomiast kanały przynoszące szybkie zyski, zawsze będą wymagały pompowania budżetów i ciągłego zaangażowania.

Wybór zależy od aktualnych potrzeb Twojego biznesu. Najlepiej byłoby łączyć oba te działania, aby uzyskiwać rezultaty zarówno szybkie, jak i długoterminowe. 

4. Na jakim etapie w ścieżce zakupu jest Twój odbiorca?

Niektóre kanały pozwalają nam dotrzeć do klientów, którzy znają swój problem i są już na etapie podejmowania decyzji zakupowej.

Przykłady kanałów z krótką ścieżką sprzedaży:

  • Google Ads – reklamy w wyszukiwarce są kierowane do osób, które szukają rozwiązania konkretnego problemu i często podejmują decyzję podczas pierwszej wizyty na naszej stronie
  • społeczności – możemy odpowiadać bezpośrednio na konkretne zapytania dotyczące problemu, który rozwiązuje nasz produkt czy usługa 

Po drugiej stronie znajdują się natomiast kanały, gdzie ta ścieżka jest znacznie dłuższa. Zazwyczaj będą one wymagały od nas edukowania klienta i uświadomienia mu problemu.

Przykłady kanałów z dłuższą ścieżką sprzedaży:

  • influencer marketing – użytkownik przedstawia nasz produkt swoim odbiorcom i buduje na niego popyt
  • cold outreach (zimny kontakt) – znajdujemy np. na LinkedIn osobę mającą problem, który jesteśmy w stanie rozwiązać i kontaktujemy się z nią; ścieżka może być długa, przez konieczność zbudowania relacji

5. Jak dużo czasu musisz poświęcić na dany kanał, aby zobaczyć rezultaty?

Wspominałem o tym, jak szybko możesz zobaczyć rezultaty, ale jednocześnie powinniśmy przemyśleć, czy mamy odpowiednio dużo czasu, aby móc działać w danym kanale. Mowa tu przede wszystkim o zasobach własnych i naszego zespołu. 

Najgorsza opcja to inwestycje poczynione w kanał i brak konsekwencji wynikający z tego, że nie mamy czasu się nim zajmować. Pierwsze efekty pojawiają się zazwyczaj z przeciągu kilku miesięcy regularnej pracy. Bez tego kanał po prostu umiera.

Wybrałeś kanał YouTube? Zastanów się: 

  • czy jesteś w stanie publikować regularnie?
  • jak dużo filmów potrzebujesz?
  • ile czasu potrzebujesz na publikację?
  • ile czasu zajmie dystrybucja i redystrybucja?

Może się okazać, że mimo ogromnych chęci nie będzie to dla Ciebie opcja idealna. Istnieją kanały, które są znacznie szybsze w tworzeniu oraz takie, które łatwiej będzie Ci delegować. Nie sugeruj się wyłącznie tym, co wybrała Twoja konkurencja. Przemyśl dobrze to, jaki kanał jesteś w stanie realnie rozwijać.

6. Jaki jest stosunek liczby potencjalnych klientów, których możesz dokładnie targetować, do Twojej konkurencji?

Zastanawiasz się nad wyborem jednego z kilku kanałów pozyskiwania ruchu? Jeżeli ich potencjał jest podobny, to postaw na ten, gdzie nie ma Twojej konkurencji lub jest ona znacznie mniejsza.

Jeżeli większość firm z Twojej branży prowadzi bloga, to dobrym posunięciem będzie wybranie kanału na YouTube lub podcastu. Zamiast bić się o uwagę odbiorców treści blogowych, postaw na kanały, które skupiają zdecydowanie więcej uwagi potencjalnych klientów. 

Podsumowanie

Mam nadzieję, że odpowiedzi na pytania, które tutaj przytoczyłem, pomogą Ci w wyborze idealnych kanałów pozyskiwania ruchu dla Twojego biznesu.

Daj znać w komentarzu, jak ten proces wyglądał u Ciebie do tej pory i czy przytoczone tutaj strategie okazały się pomocne 🙂

Bezpłatny LIVE & Growth Plan

1 czerwca o godz. 18.00, organizuję live, podczas którego porozmawiamy o tym, jak zbudować strategię przewidywalnych wzrostów dla swojej firmy.

Link do bezpłatnego live tutaj: https://growthplan.pl/

Zbuduj i wdróż swój Growth Plan

Growth Plan to 12 obszarowa, autorska metodyka budowania wzrostów. Umów bezpłatną konsultację i sprawdź jak możesz budować wzrosty dzięki GP!

Sprawdź Growth Plan
Mateusz Wyciślik

Mateusz Wyciślik

Growth Hacker. Autor 12 obszarowej metodyki budowania wzrostów Growth Plan. Przedsiębiorca i autor podcastu Growth hacking po polsku.