fbpx

YouTube Ads – jak tworzyć skuteczne reklamy [PODCAST #55]

skuteczne-reklamy-yt-ads

Spis treści

Zauważyłem, że w ostatnich miesiącach koszty moich reklam na Facebooku diametralnie wzrosły. Podobne zmiany zaobserwowało również sporo moich obserwatorów z Instagrama. Wyniki ankiety, którą tam zamieściłem, były jednoznaczne. U większości osób koszt pozyskania klienta wzrósł dwu, a nawet trzykrotnie od zeszłego roku. 

Ogromna liczba reklamodawców bijąca się o uwagę odbiorców i system aukcyjny Facebooka sprawiają, że ten trend będzie się utrzymywał i trzeba się na to przygotować.

YouTube Ads – najlepsza alternatywa dla reklamy na Facebooku

Wbrew pozorom to nie Facebook, a właśnie YouTube jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym w Polsce. W porównaniu do tego, ilu użytkowników się tam znajduje, to na ten moment konkurencja – szczególnie wśród małych i średnich firm –  jest bardzo znikoma. 

Dlaczego na YouTubie nie ma jeszcze Twojej konkurencji albo jest jej bardzo mało? Jednym z głównych powodów jest właśnie format wideo, który wykorzystuje się na tym kanale. Wydaje się on być dużo bardziej wymagający niż reklama graficzna. 

Nie jest to jednak żaden rocket science i udowodnię Ci, że możesz stworzyć skuteczną reklamę na YouTube nawet przy użyciu telefonu, poświęcając na to max. kilkanaście minut.

O tym, jak pozyskiwać klientów za pomocą płatnej reklamy na YouTube wspominałem już w 42. odcinku podcastu Growth Hacking Po Polsku

Tym razem skupimy się na tym, jak tworzyć skuteczne kreacje wideo. 

Jak stworzyć skuteczną reklamę na YouTube?

Zajmiemy się ogólnym schematem, który pomoże Ci stworzyć pierwsze wideo (i często jedyne).  

Oczywiście często lejek sprzedażowy wokół reklamy na YouTube składa się z kilku filmów. O tym możesz dowiedzieć się więcej, dołączając do Akademii YouTube Ads.

Tutaj przedstawię podstawy, które pozwolą Ci rozpocząć działania promocyjne na YouTube.

Nie potrzebujesz hollywoodzkiej produkcji 

Obecnie na YT promują się przede wszystkim duże rozpoznawalne brandy, które wykorzystują klipy jakości telewizyjnej. Ty wcale tego nie potrzebujesz. 

W przypadku małego i średniego biznesu liczy się naturalność i przekaz. Z mojego doświadczenia najskuteczniejsze są tzw. gadające głowy, czyli materiały, w których po prostu siadamy i mówimy do telefonu, który pełni rolę kamery. 

Podstawą jest tutaj dźwięk, więc zadbaj o to, żeby jego jakość była nienaganna. Teraz prawie każdy smartfon powinien sobie z tym poradzić. Poza tym nie potrzebujesz super kreatywnego wideo czy wybitnego montażu. Nieskomplikowany film z jasnym przekazem spełni swoją rolę w 100%.

Oczywiście jeżeli masz jakiś super pomysł i chcesz zrobić coś kreatywnego, to śmiało próbuj. Możesz jednak nagrać swoją pierwszą reklamę na YouTube bezkosztowo, nie poświęcając na to wielu godzin pracy.

Naturalne reklamy „homemade” często będą działały nawet dużo lepiej niż te profesjonalne. Skutecznie skracają dystans między reklamodawcą a odbiorcą i przykuwają uwagę.

Liczy się pierwsze 6 sekund 

In-stream ads to najpopularniejszy format reklamowy na YouTube. Są to właśnie te reklamy, które przerywają nam oglądanie materiałów wideo i często nas tym irytują. Nie można im jednak odmówić skuteczności.

W tym formacie niezwykle istotne jest pierwsze 6 sekund. To właśnie w tym czasie użytkownik podejmuje decyzję czy oglądać reklamę dalej, czy nie. W szóstej sekundzie może po prostu ją pominąć. Kluczowy będzie tutaj „hook”, czyli „hak” na uwagę naszego odbiorcy. 

Celem pierwszych 6 sekund jest kupienie uwagi naszego widza na kolejne kilkadziesiąt sekund. Nie możemy ich zmarnować na niepotrzebne intro, przedstawianie się czy prezentacje logo. Nie chcemy też w tym krótkim czasie wymuszać akcji zakupowej. 

Jedyną akcją, jaką powinien podjąć w tym czasie nasz potencjalny klient, jest przejście do dalszej części naszego wideo reklamowego.

Przekazanie naszemu odbiorcy wartości

Ten etap to uświadomienie Twojemu odbiorcy problemów, korzyści i rozwiązań, których może potrzebować. I nie chodzi nam tutaj o promowanie swoich produktów czy usług. Na tym etapie jeszcze tego nie robimy. 

Pamiętaj o języku korzyści, a jeśli to możliwe pokuś się o storytelling. W kilku zdaniach opowiedz o pewnej drodze, wyzwaniach i rozwiązaniach, które mogą rezonować z Twoimi odbiorcami.

Uświadamianie problemów i wyzwań to zazwyczaj najobszerniejsza część naszej reklamy wideo. Warto zostawić sobie na nią najwięcej czasu podczas planowania całego materiału.

Wtrąć lekkie CTA już na starcie

Nasze wideo z każdą sekundą będzie oglądało mniej osób. Na etapie przekazywania wartości, już w pierwszych 10-15 sekundach warto więc wtrącić lekkie CTA i zwrócić uwagę odbiorcy na akcję, na której nam zależy. 

Nie wspominamy jeszcze o naszym głównym call to action, ale uświadamiamy odbiorcę w trakcie trwania filmu, że coś na niego czeka. Będzie miał tego świadomość, nawet jeśli nie obejrzy wideo do końca. 

Oferta 

Dopiero teraz, kiedy przykuliśmy uwagę odbiorcy, uświadomiliśmy mu, że ma problem i możliwości, których być może nie wykorzystuje oraz wtrąciliśmy lekkie CTA, przechodzimy do przedstawienia naszych produktów i usług. 

Odnieś się do tego, o czym opowiadałeś wcześniej i przedstaw rozwiązanie w postaci Twojej oferty. To najskuteczniejsza ścieżka, której warto się trzymać.

Główne CTA

Ostatnim niezwykle istotnym etapem jest dodanie odpowiedniego call to action.

Ważne jest, by wyraźnie wskazać akcję do podjęcia. Szczególnie jeśli chcemy, by widzowie na YouTube kliknęli przycisk kierujący do strony. Jeśli tego nie zrobimy, wielu z nich nie będzie wiedziało, że przycisk się tam znajduje. Możemy przez to stracić wiele konwersji.

Ważne, żeby zakomunikować całą ścieżkę. Odbiorca powinien wiedzieć, czego może się spodziewać i czego my od niego oczekujemy. 

Możesz wykorzystać prosty i jasny komunikat w stylu.:

“Jeśli chcesz skorzystać z oferty, to kliknij przycisk X, wtedy stanie się …”.

“Aby skorzystać z oferty, wykonaj akcję Y”.

Istotne elementy ekosystemu YouTube Ads

Do stworzenia skutecznej reklamy przyda nam się również znajomość kilku istotnych elementów ekosystemu YouTube Ads.

Nietypowe rozliczanie reklam in-stream Ads

Jeśli nasz materiał ma więcej niż 30 sekund, będziemy płacić za reklamę wtedy, gdy ktoś obejrzy minimum 30 sekund lub gdy kliknie wcześniej w CTA. W innym wypadku nie zapłacimy za reklamę ani grosza.

Natomiast jeżeli nasz materiał jest krótszy niż 30 sekund, będziemy płacić za każdym razem, gdy ktoś obejrzy całość lub kliknie wcześniej w CTA. 

Zazwyczaj na początek polecam zacząć od reklamy o długości 45-90 s. Jest to już całkiem fajna przestrzeń na zaprezentowanie wszystkich elementów, które wymieniłem wcześniej. Ten czas pozwoli nam zawrzeć najważniejsze informacje i uniknąć niepotrzebnego rozwlekania.  

Jeśli nie mamy jeszcze dużej wiedzy o budowaniu lejka i sekwencji wideo, to reklama o takiej długości w większości przypadków przyniesie najlepsze rezultaty.  

Ograniczone nagłówki i opisy

Przy reklamach na Facebooku mamy sporo miejsca – opis posta, linka, przycisku, itd. Na YouTube jest to bardzo mocno ograniczone. 

Wszystko, co najważniejsze dla Twojej oferty, musisz więc przekazać w materiale wideo.

Napisy nie są konieczne

W przeciwieństwie do Facebooka, YouTube konsumowany jest w zdecydowanej większości przypadków z dźwiękiem (co również buduje jego przewagę).

Nie potrzeba więc dodawać do wideo napisów.

Podsumowanie

To tyle na dziś w kontekście budowy skutecznego wideo na potrzeby YouTube Ads. Mam nadzieje, że już wiesz, jak powinna wyglądać Twoja pierwsza reklama. 

Przedstawiłem bardzo ogólny schemat, jednak zawiera on podstawowe elementy, których warto się trzymać.

Trzymam kciuki za Twoje pierwsze kroki w systemie reklamowym YouTube 🙂

Akademia YouTube Ads

Jeśli chcesz zbudować strategię w tym kanale od A do Z, to zapraszam Cię również do Akademii YouTube Ads, gdzie oprócz tworzenia skutecznych schematów wideo na różne etapy lejka sprzedaży uczymy się konfiguracji, optymalizacji i strategicznego budowania kampanii w tym kanale.

Uważam, że reklama na YT będzie miała ogromne znaczenie dla małego i średniego biznesu w nadchodzących kilku latach. Warto poznać reguły tej gry już teraz.

Wkrótce cena Akademii wzrośnie, dlatego zachęcam Cię do dołączenia: https://wellads.pl/akademia/

___________________________________

Dołącz do Growthlettera PRO.

Indywidualne wsparcie w rozwoju Twojej sprzedaży on-line: https://growthondemand.pl

Zachęcam Cię do odsłuchania pozostałych odcinków podcastu Growth Hacking Po Polsku

Odwiedź growthtools.pl i odkrywaj ciekawe narzędzia growthackingowe.

Zostań czytelnikiem mojej e-książki: „22 Strategie Rozwoju Sprzedaży On-line”.



Zbuduj i wdróż swój Growth Plan

Growth Plan to 12 obszarowa, autorska metodyka budowania wzrostów. Umów bezpłatną konsultację i sprawdź jak możesz budować wzrosty dzięki GP!

Sprawdź Growth Plan
Mateusz Wyciślik

Mateusz Wyciślik

Growth Hacker. Autor 12 obszarowej metodyki budowania wzrostów Growth Plan. Przedsiębiorca i autor podcastu Growth hacking po polsku.