fbpx

6 taktyk pokerowych do wykorzystania w biznesie [PODCAST #54]

SŁUCHAJ TEGO ODCINKA NA SWOJEJ ULUBIONEJ PLATFORMIE

Co ma poker do biznesu? Okazuje się, że bardzo wiele. Podobnie jak podczas gry sprawdza się myślenie biznesowe, tak i kilka cennych lekcji dla działania firmy można wynieść z rozgrywek pokerowych.

Źródłem mojego utrzymania w czasach studenckich był Poker Texas Hold’em. Dzięki systematycznej grze, zdążyłem w tym czasie poznać wiele ciekawych taktyk i strategii, które – jak się później okazało – można śmiało przenieść do świata biznesowego. 

Co prawda od mojej regularnej gry minęło już kilka dobrych lat, ale te taktyki są na tyle uniwersalne, że jeszcze długo nie stracą na aktualności.

Poker a biznes

Podczas swojej przygody pokerowej przerobiłem setki tysięcy rozdań i strategii na wygraną. Teraz, prowadząc swoje firmy, zauważam, jak przekładają się one na świat biznesu. 

Poker Texas Hold’em, bo właśnie o nim będzie mowa, różni się trochę od standardowej wersji gry, którą znamy z filmów typu Wielki Szu. Ta wersja pokera to gra oparta na czynniku szczęścia, w której mało jest strategii. Texas Hold’em jest bardziej interakcyjny. Dużo zależy tutaj od naszej reakcji na ruchy przeciwnika, a mniej liczy się to, jakie karty wylosowaliśmy. 

Nawet jeżeli nie grasz w pokera i nie masz takiego zamiaru, to warto poświęcić kilka minut na zapoznanie się z tymi zasadami. Każda z nich jest cenną lekcją dla biznesu.

6 pokerowych lekcji dla biznesu

1. Długoterminowo wszyscy mamy podobną ilość szczęścia i pecha

Czynnik szczęścia występuje zawsze, zarówno w biznesie, jak i po prostu w życiu. Ma on jednak znaczenie krótkoterminowe – w danej chwili ktoś ma go więcej, a inny mniej. 

Z moich obserwacji, długoterminowo wszyscy mamy jednak podobną ilość szczęścia i pecha. 

Mówi się, że są ludzie, którzy mają wiecznego farta oraz pechowcy, którym nigdy nic się nie udaje. Patrząc na to czysto matematycznie, również w świecie pokera, wszyscy mamy podobną ilość jednego i drugiego. Wiele zależy natomiast od decyzji, które podejmujemy.

Należy brać to pod uwagę również w biznesie. Niestety w przypadku pecha mało kto odpowiednio dobrze minimalizuje straty. Niewiele firm maksymalizuje też swoje zyski w momencie bycia na fali.  

Poker nauczył mnie, że czasem możemy trafić słabe biznesowo karty (np. nieodpowiedni rynek) i trzeba się z tym pogodzić, mimo że nie mieliśmy na to wpływu. Natomiast grając dobrze i podejmując odpowiednie decyzje, powinniśmy w pewnym momencie trafić też dobre karty i sytuacja się odwróci. Jeśli tak się stanie, to musimy wykorzystać ten moment i wyciągnąć z niego maksymalnie dużo wartości.

2. Expected Value +

EV + to dodatnia spodziewana wartość w czasie. Jest to bardzo istotny składnik każdej dobrej decyzji i podstawa długoterminowych zwycięstw pokerzystów.

Każda nasza decyzja powinna być podejmowana na podstawie długoterminowego spodziewanego wyniku, który możemy osiągnąć. Innymi słowy, spodziewana wartość w czasie powinna być dla nas zawsze dodatnia. 

Nawet jeżeli w danej chwili przegrywamy, podjęcie dobrej decyzji w dłuższym okresie czasu powinno sprawić, że znajdziemy się na wygranej pozycji. Musimy brać przy tym pod uwagę “odds”, czyli nasze szanse na wygraną

Jeżeli ryzyko które musimy podjąć, czy to w pokerze, czy w biznesie, jest mniejsze niż statystyczna wygrana, którą możemy zdobyć, podejmując to ryzyko, to zawsze powinniśmy je podjąć. Jest to dosyć logiczne z matematycznego punktu widzenia. 


Przykład

Grając w pokera, mamy w puli na stole 1000 żetonów. Aby zagrać o tę pulę, musisz poświęcić 200 żetonów. Załóżmy, że są to wszystkie, które zostały Ci w grze. Jednocześnie oszacowałeś, że Twoje szanse na wygraną to 25. Innymi słowy, wygrywasz 1 na 4 rozdania, a tym samym przegrywasz 3 na 4 rozdania. Oznacza to, że w zdecydowanej większości przypadków po prostu odchodzisz z niczym. 

Aby być wygrywającym graczem w tej sytuacji, za każdym razem powinieneś jednak wejść do takiej puli i poświęcić swoje 200 żetonów po to, aby zdobyć dodatkowe 1000 żetonów. To wynagradza ryzyko. Długoterminowo jest to decyzja opłacalna.

W biznesie ten mechanizm działa bardzo podobnie. Nie zawsze wygrasz, ale to właśnie podejmowanie dobrych decyzji długoterminowo odróżnia tych, którzy zarabiają od tych, którzy mają z tym problem.

Z mojego doświadczenia zawsze wygląda to tak, że jeżeli podejmuję dużo dobrych decyzji biznesowych, mimo że są one obarczone sporym ryzykiem i wiele z nich okazuje się przegranymi, to część z nich i tak pozwala mi zarabiać i zdobyć dany rynek. Oczywiście prawie nikt nie widzi tego, że jest to suma sukcesów, ale i porażek.

Na koniec dnia zawsze znajdą się osoby, które Twoje sukcesy i ciężką pracę będą przypisywały wyłącznie szczęściu. Jeżeli masz taką możliwość, to warto tych osób po prostu unikać, dla świętego spokoju 🙂

3. Spasuj albo przebij

Jeżeli nie wiesz, czy wejść do rozdania, czy spasować –  powinieneś spasować. Jednocześnie jeżeli nie wiesz, czy wejść do rozdania, czy przebić (podbić stawkę, zagrać agresywniej) – powinieneś przebić. 

Jest to jedna z najważniejszych lekcji pokerowych z przełożeniem na biznes. Jeżeli nie masz przekonania do nowego projektu, strategii czy współpracy, to prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem będzie odpuszczenie. 

Nowe wspaniałe pomysły to zawsze coś kuszącego. Znam to z autopsji i mocno z tym walczę. Każda nowa idea, aby mogła osiągnąć swój potencjał, wymaga poświęcenia dużej ilości czasu, pieniędzy czy zasobów, dlatego warto to wziąć pod uwagę i mierzyć siły na zamiary. 

Z drugiej strony, jeżeli widzisz idealną okazję do skalowania i szybkich wzrostów, to nie bój się jej wykorzystać. Wiele firm za mało inwestuje w reklamę, za wolno się rozwija i marnuje swoją szansę właśnie ze strachu przed podjęciem ryzyka. 

4. Tilt 

Pokerowy tilt to błędne decyzje podejmowane na podstawie zdarzeń, na które nie mamy wpływu, czyli np. wspomnianego wcześniej pecha i pod wpływem emocji.

W pokerze często wygląda to tak, że chcemy się szybko odegrać, więc podejmujemy złe decyzje, gramy zbyt agresywnie, na zbyt wysokie stawki. Podejmujemy dużo błędnych decyzji długoterminowo tylko dlatego, że mieliśmy krótkoterminowo trochę pecha. A to może powodować naprawdę duże straty.

Wielu początkujących graczy przegrywa właśnie z powodu tego zjawiska. Przestają trzymać się procesów i strategii, które pozwalają im zarabiać, bo jak najszybciej chcą się odegrać za niepowodzenia. 

Podejrzewam, że tak jak i ja, też miałeś wiele takich sytuacji w swojej firmie. W momencie, kiedy one się dzieją, trudno myśleć racjonalnie. Warto jednak pamiętać, że reagowanie w ten sposób to największa z pułapek i krótka droga do bankructwa.

5. Atakuj, kiedy przeciwnik pokazuje słabość

Które partie pokerowe najłatwiej wygrać? Te, w których przeciwnik zaczyna popełniać błędy i gra zbyt zachowawczo. To idealny moment, aby zagrać agresywnie niezależnie od kart, które posiadasz. Najprawdopodobniej nie zdążysz ich nawet pokazać, bo szybciej zgarniesz swoje żetony.

Przekłada się to również na biznes. Słaba, małoaktywna konkurencja tworzy idealne szanse do wykorzystania potencjału. Zazwyczaj jest to dobry moment na agresywne zagranie. Warto wykorzystać kreatywne rozwiązania oraz większe budżety reklamowe i zdobyć konkretny rynek, brand czy wizerunek, na którym nam zależy.

6. Pozycja

Oczywiście w pokerze bardzo dużo zależy od kart. To właśnie one decydują o tym, kto zgarnie pulę, jeśli dojdziemy do końca rozdania. Długookresowo jednak bardziej liczy się to, z jakiej pozycji rozdania startujemy. 

Przy pokerowym stole ogromne znaczenie ma kolejność podejmowania decyzji. Najlepszą pozycję ma ten, kto robi to ostatni. Widzi, co robią i jak zachowują się pozostali gracze. Osoba rozpoczynająca grę nie ma tego przywileju. 

Prowadząc biznes, często rzucamy się na nowe rynki i trendy. Wiąże się to z popełnianiem mnóstwa błędów i przecieraniem szlaków. Gracze, którzy wchodzą na rynek za nami, bazują już na naszym doświadczeniu, docierają do naszych klientów i wykorzystują zasoby, które my zdobywaliśmy często ciężką pracą. 

Nie zawsze będzie to miało przełożenie 1:1 w realnym życiu. Zdarzają się sytuacje, kiedy warto być pierwszym. Z perspektywy dużych sukcesów, częściej jednak firmy pionierskie, które poświęciły dużo czasu i energii, wypadały z rynku, na czym zyskiwała ich konkurencja.

Bardzo ważny jest tutaj timing. Granie z pozycji pioniera jest często złudną przewagą, ale nie można też przegapić idealnego momentu i zacząć za późno.

Podsumowanie

Przedstawiłem kilka najważniejszych lekcji dla biznesu, które wyciągnąłem z kilkuletniej gry w Poker Texas Hold’em. Mam nadzieję, że wymienione taktyki zwrócą Twoją uwagę na pewne zachowania i strategie, które warto przełożyć na sytuacje biznesowe.

___________________________________

Dołącz do Growthlettera PRO.

Indywidualne wsparcie w rozwoju Twojej sprzedaży on-line: https://growthondemand.pl

Zachęcam Cię do odsłuchania pozostałych odcinków podcastu Growth Hacking Po Polsku

Odwiedź growthtools.pl i odkrywaj ciekawe narzędzia growthackingowe.

Zostań czytelnikiem mojej e-książki: „22 Strategie Rozwoju Sprzedaży On-line”.