fbpx

7 sposobów jak wykorzystuję AI w marketingu

Spis treści

Sztuczna inteligencja jest obecnie gorącym tematem – wspomaga coraz więcej dziedzin życia. Nie inaczej jest w przypadku jej udziału w marketingu. W tym odcinku opiszę 7 obszarów, gdzie przydaje się AI i gdzie ja sam wykorzystuję je do pracy. 

Weź, proszę, pod uwagę, że wpis ten został przygotowany na początku 2023 roku, wobec tego – w związku z tym, że temat jest rozwojowy – wiele może się jeszcze zmienić i poprawić jakość.

Zanim przejdziemy do tematu niniejszego artykułu, zapraszam Cię także do zapisu na bezpłatny newsletter w temacie narzędzi AI, który odpalamy w ramach Growth Tools.

Jeśli interesuje Cię natomiast to, w jaki sposób możesz wspomóc się narzędziami ChatGPT i OpenAI, podrzucam pomocne materiały Piotra na ten temat

👉 Podstawy Open AI
👉 Podstawy Chat GPT

Wracając jednak do tematu, lecimy z 7 obszarami marketingu w których już dziś (stan na początek 2023 roku) wykorzystuję sztuczną intelignecję.

1. Generowanie pomysłów na treści

Przykładowy wynik dla hasła Marketing Internetowy w narzędziu Writesonic

Możesz mieć głowę pełną pomysłów i wiele koncepcji, które chcesz przybliżyć klientom w ramach tworzonych treści. Jednak nawet wtedy zdarzy się czasem sytuacja, że twórcza blokada sprawi Ci trudności z wymyślaniem nowych tematów, wokół których możesz budować nowy content. 

AI może zaproponować Ci dziesiątki pomysłów w ciągu minut, z których następnie możesz wybrać te najbardziej wartościowe.

2. Generowanie tytułów i nagłówków

Na uwagę zasługuje też to, o ile łatwiejsze staje się wymyślanie dobrze pozycjonujących się, wpadających w oko, nagłówków do tekstów.

Trochę o takich narzędziach możesz posłuchać w tym odcinku podcastu – 12 biznesowych narzędzi na 2023.

3. Copywriting pod płatne reklamy

W tym miejscu AI jest przydatne zwłaszcza w przypadku krótkich formatów, które zwracają uwagę. 

To, co jest bardzo ułatwiające pracę w tym przypadku, to fakt, że sztuczna inteligencja bez większych problemów może wygenerować tekst, ale przede wszystkim od razu dostosować się do wytycznych danej platformy, którą chcemy wykorzystywać do reklamy – czy to w kwestii ilości wykorzystywanych znaków, czy innego rodzaju formatowania. 

Kto kiedykolwiek przygotowywał takie reklamy, dobrze wie, jak czasochłonny może być to proces, dlatego to kolejny obszar, w którym polecam wspomóc się możliwościami AI.

4. Research słów kluczowych

Bardzo przydatne w momencie, w którym tworzymy nowe treści i chcemy rozwinąć je pod kątem atrakcyjnych słów kluczowych. 

Jasne – można to robić wykorzystując choćby Semrush. Jednak jeśli nie czujemy potrzeby płacenia abonamentu za podobny, funkcjonalny kombajn, może wystarczyć nam to, co przygotuje dla nas sztuczna inteligencja.

Istotna uwaga – AI lubi czasem podrzucić treść niezbyt wiarygodną, wobec tego polecam sprawdzić podrzucane przez nią słowa kluczowe.

5. Personalizowane intro dla cold mailingu

To temat, który obecnie sensownie jest wykorzystywać raczej w języku angielskim, ponieważ dla naszego języka nie jest on jeszcze dobrze rozwinięty, natomiast uważam, że opisanie go tutaj jest konieczne. 

Nie jest to też coś, co jesteśmy w stanie wygenerować bezpośrednio dzięki ChatGPT, natomiast istnieje narzędzie, które wykorzystuje ten silnik do sprawdzania informacji nt. osób, do których chcemy przeprowadzić kampanie mailingowe (np. poprzez sprawdzanie ich ostatnich aktualizacji na LinkedIn).

Jesteśmy więc w stanie stworzyć tu intro, które nie tylko nawiązuje do ostatnich wydarzeń z życia firmy potencjalnego klienta, ale także łączy dostępne fakty i informuje, w jaki sposób w obecnej sytuacji, spowodowanej danym wydarzeniem, idealnym rozwiązaniem może okazać się nasz produkt lub usługa.

Obecnie w tym celu wykorzystuję narzędzie Luna, a nie dalej jak wczoraj w Growthletterze polecałem także Hot Reach AI

Wiem, że również w języku polskim trwają prace nad rozwiązaniami pozwalającymi personalizować wysiłki cold e-mailowe i wkrótce taka opcja ma pojawić się w narzędziu DMSales.

6. Formatowanie treści

Jedno z zastosowań, które przydaje się niezależnie od tego, czy korzystamy z niego biznesowo, czy prywatnie. Uważam, że funkcjonalność, która pozwala nam na automatyczne dodanie pogrubień, kursyw, podkreśleń czy nagłówków, a także lepszą optymalizację SEO, to proste funkcjonalności, które jednak pozwolą zaoszczędzić trochę czasu.

Jest to przydatne tym bardziej, gdy do pracy z tekstem na naszej stronie internetowej, wykorzystujemy środowisko niezbyt przyjazne graficznie (w ramach GrowthTools, wraz z Piotrem, wykorzystujemy Markdown). 

7. Odpowiadanie na komentarze

Nie jest to jeszcze bardzo rozwinięta funkcja, jednak sądzę, że na tyle interesująca, że warto o niej wspomnieć, ponieważ spodziewam się, że za jakiś czas będzie na tyle atrakcyjna, że coraz częściej przez wszystkich stosowana. 

Sami (w ramach testu) korzystamy pod niektórymi naszymi filmami na YouTube z silnika OpenAI, który odpowiada na komentarze zostawiane przez użytkowników. 

Ciekawą opcją jest to, że takie odpowiedzi mogą mieć różne style (bardziej zabawne, sarkastyczne czy dyplomatyczne). Niesie to jednak ze sobą pewne ryzyko, że silnik stworzy coś, co – delikatnie pisząc – nie będzie przystosowane do naszych norm społecznych, wobec czego jest to działanie, które warto monitorować, żeby przypadkiem nie stracić widzów (albo reputacji ;)).

Podobne rzeczy można generować również na LinkedIn – zerknij na wideo poniżej:

Bonus – 2 dodatkowe zastosowania, które będę testował

Podrzucę Wam jeszcze 2 dodatkowe zastosowania, które chcę dopiero przetestować, dlatego nie jestem w stanie ich dla Was obecnie zrecenzować. Niemniej sądzę, że w tych obszarach AI także może być bardzo przydatne.

8. Generowanie podcastów (w języku angielskim)

Podcast z moim głosem, którego nie będę nagrywał? 

Przetestuję to w najbliższych tygodniach. Już jakiś czas temu na swoich social mediach, informowałem Was, że sklonowałem swój głos. Dzięki temu nie będę musiał się zajmować dość czasochłonnym nagrywaniem, a jedynie wrzucał anglojęzyczną transkrypcję do AI (która, swoją drogą, też będzie w dużej mierze stworzona dzięki sztucznej inteligencji).

Co najciekawsze, generowany mój głos brzmi bardzo realistycznie.

To sprawia, że content, który tworzę na razie po polsku, będzie dostępny dla globalnego klienta, ale co najistotniejsze – będzie powstawał bez mojego udziału.

Do tego typu zadań – czyli automatycznej transkrypcji, a następnie klonowania głosu i czytania tekstu polecam kombajn w postaci narzędzia Descript.

9. Automatyczny czat

Choć czaty na stronach nie są niczym nowym, chyba dobrze wszyscy wiemy, że bywają ograniczone w stanie swojej wiedzy. Być może wkrótce się to zmieni i będziemy mogli za ich pomocą, w pełni automatycznie, dzielić się z wizytującymi naszą stronę, naszym faktycznym stanem wiedzy.

Dzieje się tak dzięki narzędziom, w których możemy umieścić swoją bazę danych, z których sztuczna inteligencja będzie korzystać, aby odpowiadać rzeczowo na określone pytania. 

Widzę w tym wielką szansę, ponieważ osobiście obecnie bardzo nie lubię korzystać z takich automatycznych czatów na stronach – uważam je za nieintuicyjne, dlatego trzymam kciuki za rozwój tej funkcjonalności.

Co jeszcze skrywa przyszłość AI?

Pozwoliłem sobie nieco wybiec w przyszłość i spróbować przewidzieć, co nam ona niesie pod kątem narzędzi przydatnych w marketingu. Te 9 zastosowań, to kierunki, na które z pewnością będę spoglądał w najbliższych miesiącach, na których poważny rozwój liczę.

Jeśli jesteś już w tym miejscu, wypada mi podziękować za Twój czas i zaprosić Cię w dwa ciekawe miejsca:

🚀 Growthlettera, który co tydzień na Twojej skrzynce mailowej, będzie informował o interesujących strategiach i trendach w marketingu (jest wersja free!),

🚀 Growth Planu, czyli bezpośredniej współpracy ze mną, podczas której zaplanujemy strategię wzrostu dla Twojego biznesu.

Udanego tygodnia!

Zbuduj i wdróż swój Growth Plan

Growth Plan to 12 obszarowa, autorska metodyka budowania wzrostów. Umów bezpłatną konsultację i sprawdź jak możesz budować wzrosty dzięki GP!

Sprawdź Growth Plan
Picture of Mateusz Wyciślik

Mateusz Wyciślik

Growth Hacker. Autor 12 obszarowej metodyki budowania wzrostów Growth Plan. Przedsiębiorca i autor podcastu Growth hacking po polsku.